Voeding

Hoogsensitiviteit en voeding

Jij als hoogsensitief persoon bent niet alleen gevoelig voor prikkels, maar ook voor voeding. Gezonde voedingsstoffen zijn van belang voor een optimale afgifte van dopamine, serotine en GABA. Deze laatste is van invloed bij hoogsensitiviteit. Deze laatste stof is een neurotransmitter. Als deze minder goed wordt aangemaakt, kunnen prikkels minder gedempt worden.

Voed je gezondheid met biologische supplementen die jouw ondersteunen van binnenuit voor een optimale gezondheid. Of het nou gaat om gewichtsbeheersing, het verhogen van je weerstand, opbouwen voor meer energie: er is voor elk wat wils.

Herken je dit?

  • Je hoofd en je gedachten staan altijd ” aan” waardoor je je moeilijk kan concentreren en focussen.
  • Je voelt je moe, waardoor je geen puf meer hebt om gezond te eten en geen puf meer hebt om te ontspannen
  • Je voelt je niet lekker in je vel zitten, waardoor je voedingspatroon slechter wordt

Hoe zou het voor jou zijn:

  • Als je hoofd rustiger aanvoelt, waardoor je je beter kan concentreren en focussen
  • Als je meer energie hebt, waardoor je meer gedaan kan krijgen en meer kan genieten van het leven
  • Als je weer lekker in je vel zit, jezelf kan en mag zijn, waardoor je

Klik hier om naar voedingssupplementen te gaan.

Gezonde groet,
Lianne Bekker

Magnesium

Wat doet magnesium

In mijn praktijk Liaroma te Etten-Leur adviseer ik magnesium ter ondersteuning om overprikkeling te vermindering bij hoogsensitieve mensen. Veel hoogsensitieve mensen hebben last van overgevoeligheid, vermoeidheid, stress en gebrek aan concentratie door een tekort aan magnesium in hun lichaam. Magnesium kan (in theorie) mogelijk deze klachten verlichten en verminderen.

Wat is magnesium:
Na water en zuurstof behoort magnesium tot de 3 levensbehoeften van de mens. Magnesium is de grote regelaar in je lichaam. Wanneer je weinig magnesium in je lichaam hebt kunnen vitamine B, C, D in je lichaam minder goed hun werk doen. Magnesium wordt ook wel het anti-stress mineraal genoemd, speelt een belangrijke rol in je energiehuishouding en is van vitaal belang. In de meeste gevallen hebben mensen vaak een tekort aan magnesium. Bij een teveel aan magnesium wordt het door het lichaam afgescheiden.

Magnesium tekort herken je zo:

  • futloosheid
  • extreme (over)vermoeidheid
  • slecht kunnen slapen
  • duizeligheid
  • moeite met concentratie
  • overgevoeligheid voor geluid en/of licht
  • rusteloze benen/verkrampte benen
  • onrust
  • angsten
  • prikkelbaar zijn
  • hoofdpijn/migraine
  • allergie
  • te hoge of te lage bloeddruk
  • nervositeit
  • depressiviteit
  • stress

Resultaat bij gebruik van magnesium:

  • meer rust in het hoofd
  • lichamelijke ontspanning en balans
  • meer mentale veerkracht
  • meer energie en levenskracht/levenslust
  • sterk en soepel houden van spieren en botten
  • voorkomt verkrampingen
  • beter slaap en waakritme, omdat magnesium betrokken is bij de aanmaak van melatonine. Het hormoon dat ons waak en slaapritme reguleert.
  • betere concentratie en geheugen i.c.m. vitamine B6, B12

Magnesium in voeding:
Wanneer je een enorme behoefte hebt aan chocolade is een teken dat je een tekort hebt aan magnesium. Door de uitputting van de bodem is het magnesium gehalte sterk gedaald. Helaas zit er in onze voeding niet voldoende magnesium in. Waar er in voeding veel magnesium in zit, bevat ook vaak veel calcium. Deze 2 stoffen hebben elkaar nodig, maar de hoeveelheid calcium is vaak te hoog in verhouding met magnesium. En dus is het van belang om extra magnesium aan te vullen. Belangrijke bronnen waar je magnesium in kan vinden:

  • groene groenten, zoals avocado, spinazie, erwten
  • soja
  • noten
  • cacao
  • schaaldieren
  • volkoren granen
  • amandelen

Magnesium via de huid:
Magnesium wordt beter opgenomen door het toe te passen op de huid. Bij het innemen wordt er 70% niet verwerkt door het lichaam. De maag kan maar een beperkte hoeveelheid magnesium verwerken. De rest wordt gelijk afgescheiden door de nieren. Een bijkomend symptoom bij orale inname is diarree.

Zechsal producten:
De zechsal magnesium zijn 100% natuurlijk en in diverse vormen te gebruiken:

  • magnesium olie spray
  • magnesium gel bij huidaandoeningen en huidklachten
  • voetenbad/ligbad
  • skin balsem bij vette huid en puistjes
  • douche gel en shampoo
  • body lotion
  • deodorant

Gebruik:
Voor optimaal effect adviseer ik de magnesium olie spray of de badkristallen voor voetenbad/ligbad. Hier zit de meest hoogste concentratie magnesium in. Bij gebruik van de olie kan het prikken op de huid, dat is een teken dat de magnesium goed wordt opgenomen. De olie minimaal 10 minuten in laten trekken en dan afspoelen met water. Dit bevordert de opname nog beter. Let op: magnesium laat vlekken achter op kleding, Praktisch is om oude kleding aan te trekken.

Dosering:

  • magnesium olie spray elke dag
  • magnesium voetenbad/ligbad 2x per week en/of naar behoefte

Waar breng je magnesium aan op je lichaam:
De beste plekken waar magnesium goed wordt opgenomen zijn de oksels, buik en onder de voeten. Maar heb je last van bijvoorbeeld verkrampte benen, dan smeer je ook de benen in.

Kortingscode:

Het is heel eenvoudig om zelf de magnesium aan te schaffen voor eigen gebruik, zonder maandelijkse bestel verplichtingen. Ga naar www.zechsal.eu maak een eigen account aan en gebruik de kortingscode Liaroma. Voor het totale bedrag krijg je 10% korting. Je kan zo vaak met deze kortingscode bestellen als je wilt.
NB: magnesium is geen wondermiddel en is geen vervanging van de reguliere gezondheidszorg, maar ondersteunend en aanvullend. Ten alle tijden dient er eerst een bezoek aan de huisarts geadviseerd worden bij lichamelijke en/of psychische aandoeningen.

Test je magnesium tekort

Let op: uiteraard is deze vragenlijst geen diagnose, maar om te kijken waar je staat en voor zelf inzicht.

Via onderstaande vragen kan je zelf testen of je een magnesium tekort hebt.

  1. Heb je vaak stress?
  2. Drink je vaak alcohol?
  3. Drink je vaak cola?
  4. Word je ’s nachts wakker door krampen in de benen?
  5. Heb je na lichamelijke inspanningen en/of na het sporten last van spier krampen?
  6. Heb je last van spierkrampen, met name in de nek en schouders?
  7. Heb je migraine?
  8. Heb je diabetes?
  9. Heb je regelmatig een tintelend gevoel of gevoelloosheid op armen of benen?
  10. Eet je regelmatig fastfood?
  11. Gebruik je regelmatig medicatie, zoals plastabletten, ACE remmers, laxeermiddelen of hartversterkende middelen als digitalis?
  12. Heb je zo nu en dan last van trekkende oogleden?
  13. Treden tijdens de menstruatie krampen op?
  14. Ben je lange tijd (over)vermoeid?
  15. Heb je moeite met concentreren?
  16. Slaap je slecht?
  17. Voel je je onrustig?
  18. Ben je duizelig?
  19. Heb je rusteloze benen?
  20. Ben je overgevoelig voor licht en/of geluid?
  21. Ben je prikkelbaar?
  22. Heb je angsten?
  23. Voel je je somber tot depressief?

Wanneer je minimaal 2 vragen met Ja hebt beantwoord kan het mogelijk zijn dat je magnesium tekort hebt.

Het is heel eenvoudig om zelf de magnesium aan te schaffen voor eigen gebruik, zonder maandelijkse bestel verplichtingen.  Ga naar http://www.zechsal.eu maak een eigen account aan en gebruik de kortingscode Liaroma. Voor het totale bedrag krijg je 10% korting.  Je kan zo vaak met deze kortingscode bestellen als je wilt.

NB: magnesium is geen wondermiddel en is geen vervanging van de reguliere gezondheidszorg, maar ondersteunend en aanvullend. Ten alle tijden dient er eerst een bezoek aan de huisarts geadviseerd worden bij lichamelijke en/of psychische aandoeningen.

Interesse in een gratis inzicht gesprek, afspraak of heb je vragen?

Menu