Blog

Verschil tussen ontspanning en rust

Als er iets is waar je als hoogsensitief mens behoefte aan hebt is rust en ontspanning. Zeker nu we weer bijna weer terug zijn naar het “ oude normaal”. Even toekomstige/ nieuwe/aangepaste lockdowns buiten beschouwing gelaten.

Want, wat was het voor vele hoogsensitievelingen fijn om niets te hoeven en niets te moeten. Met 50% vermindering van prikkels, wat zorgde voor rust in het hoofd. En tegelijkertijd ook meer tijd en ruimte om te ontspannen. Maar wat is nou het verschil tussen ontspanning en rust?

Rust:

Rust wil zeggen dat je letterlijk en figuurlijk met rust gelaten wilt worden. Geen gezeik aan je hoofd, geen verplichtingen, maar vooral geen stress, geen onrust, geen spanning en geen opgejaagdheid. Behoefte aan rust is rust in het hoofd. Stilte, ZEN energie, kalmte, de rust zelve.

Ontspanning:

Met ontspanning geef je rust aan lichaam en geest. Ontspanning geeft plezier, geluksgevoel, levensvreugde, blijheid, vrolijkheid. Bij ontspanning komen er meerdere positieve gevoelens en emoties naar boven. Bij ontspanning doe je alleen de dingen die je leuk vindt en waar je blij van wordt: zoals sporten, wandelen, yoga, afspreken met vrienden afspreken, op vakantie gaan, winkelen, spelletjes doen, lezen, naar een concert/theater, bioscoop of uit eten gaan enz.

In de ontspanning heb jij de eigen regie weer in handen. Wanneer je in staat bent om ontspan momenten voor jezelf in te plannen en te nemen, zonder schuld en zonder schaamte gevoel,  pas dan ga je de rust ervaren in je hoofd waar je naar verlangt.

Kortom: als je in staat bent om te ontspannen, pas dan ga je innerlijke rust ervaren. Zeg eens eerlijk: in hoeverre ben jij in staat om je ontspan momenten te plannen en te pakken?

Wellicht vind je van jezelf dat je eerst moet voldoen aan verplichtingen en dat je het jezelf daarna pas gunt om te ontspannen. Maar komt daar in de praktijk ook echt wat van terecht? Of blijft het bij dromen en verlangens? Ik denk eerder dat je jezelf herkent in het laatste.

Misschien heb je de volgende dingen al geprobeerd:

  • Mediteren en/of mindfulness
  • Yoga/tai chi/pilates
  • Wandelen
  • Praten
  • Anderen overtuigen dat je hooggevoelig bent
  • Korte afsluitingstechnieken
  • Massages
  • Mindset cursussen

Al deze tools werken maar op korte termijn als een soort symptoom bestrijding. Hoe zou het voor jou zijn als je de oorzaken aanpakt en loslaat? Zonder dat je erover hoeft te praten en zonder dat er in het verleden hoeft te worden gegraven. Waardoor je op langere termijn de vruchten van kan plukken?

Daarnaast zijn er allerlei andere factoren/oorzaken waarom het je niet lukt om te ontspannen en rust te ervaren. Ik leg het uit:

  • Teveel in het hoofd blijven hangen en het ook vanuit het hoofd willen oplossen.
  • Het meeste kunnen we niet oplossen met praten, omdat je daarmee je klachten in stand houdt en sterker nog: in sommige gevallen je klachten erger worden. Dit wordt steeds meer wetenschappelijk aangetoond dat praten niet voldoende werkt. Als praten alleen maar zou helpen, had het al lang geholpen.
  • Waarmee je maar 5% van je problemen oplost, omdat je in het bewustzijn op wilt lossen
  • Het grootste deel los je op in je onbewuste brein. Dat is maar liefst 95%. Daar liggen de oorzaken van je klachten en daar liggen tevens je antwoorden en oplossingen.
  • Hoe? Door te praktisch aan de slag te gaan, door te doen, door te voelen en door te werken met energieën.

Daarom heb ik voor jou een speciaal online gratis Masterclass over het eenvoudige geheim om moeiteloos te ontspannen. In deze Masterclass ga ik het gat dichten tussen spanning en ontspanning, zonder dat je er teveel voor hoeft te doen. Doe je mee?

Je kan je aanmelden via deze link.

, , , ,
Vorig bericht
Ontspannen doe je zo
Volgend bericht

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu