Blog

Het belang van een ochtendritueel

Als hoogsensitief persoon wil je alle ballen in de lucht houden, omdat je het iedereen naar de zin wilt maken.

Huidige situatie

Je slaat een aantal keren op snooze als de wekker af gaat. Je stelt het opstaan zo lang mogelijk uit. Om vervolgens als een gek je aan te kleden en ontbijten doe je gehaast of in de auto, openbaar vervoer,  op je werk of helemaal niet.

Je bent een KEI in het multitasken en misschien ben je er zelfs ook nog trots op.  Maar als je bezweet en gehaast op je werk aan komt, heb je geen tijd om en rustig te landen en om rustig de dag te beginnen. Je loopt die dag continue achter de feiten aan. Hoe je ook zo je best doet om de verloren tijd in te halen, tijd kan je nooit terughalen en tijd kan je nooit inhalen.  Daardoor voelt het voor jou dat je het altijd druk hebt en nooit ergens tijd voor heb. Waardoor je nooit tijd hebt en ervaart om volop te kunnen en te durven genieten in het hier-en-nu momenten. Als mensen aan je vragen “ hoe gaat het met je?” Is standaard en automatisch je antwoord dat je het druk hebt.

Druk zijn is de huidige norm

In de huidige tijd is het druk hebben en druk zijn de norm. Iets wat in onze cultuur zo gegroeid is en waar men trots op is. Maar is dat wel wenselijk? En is dat wel zo stoer en cool? Ik vind het eerder om je ervoor te schamen in plaats van er trots op te zijn.

Kan je net zo succesvol zijn als en gewaardeerd worden als je het minder druk hebt? Mijn antwoord is een dikker vette JA!

 Succesvolle mensen en ochtendritueel

Wist je dat de meest succesvolle mensen een ochtendritueel hebben?

Hieronder 3 beroemdheden hoe zij hun ochtendritueel invullen.

Oud-President Barack Obama

Obama wil zo min mogelijk tijd besteden aan het maken van kleine keuzes. Hij wilde meer tijd en energie besteden aan het nemen van grote beslissingen. Hij zet 2 uur van te voren zijn wekker voordat hij zijn eerste werkafspraak heeft. Ook al moet hij daarvoor om 05:00 uur opstaan. Er is geen work-out wat hij wil missen en in de ochtend drinkt hij enkel groene thee of sinaasappelsap. Na zijn work-out leest hij de krant en kijkt hij naar het nieuws. Daarna gaat hij aan het werk.

Apple Topman Tim Cook

Het schijnt dat hij elke ochtend om 03:45 uur zijn Apple horloge om zijn pols doet en zijn dag begint. Om 05:00 uur staat hij in de sportschool en om 06:30 uur schuift hij achter zijn bureau.

Oprah Winfrey

Oprah Winfrey start de dag met 20 minuten mediteren. Daarna doet ze 15 minuten oefeningen op een fitness apparaat en daarna maakt ze een wandeling, luistert ze naar muziek en maakt ze een gezond ontbijt.

Bron: www.deargoodmorning.com

 6 Redenen waarom druk zijn niet cool is.

  1. Je hebt totaal geen regie over hoe je eigen leven in wilt delen wat bij jou past. Je danst naar de pijpen van een ander, omdat je vaak voor de makkelijke weg kiest. Want ja, als je je leven anders gaat indelen, dan zal je kritiek en vooroordelen van je omgeving krijgen en dat wil je niet. Dus blijf je altijd doen wat je deed. Maar dan krijg je ook wat je doet.  Het is puur de wet van de aantrekking.
  2. Druk hebben en druk zijn zorgt voor verwijdering van je eigen bestaan, je eigen grenzen en je eigen gevoel, waardoor je minder tot niet verbonden meer bent wie je van nature als mens bent.
  3. Je bent niet meer in staat om volop te kunnen, durven en te willen genieten van de hier-en-nu momenten. Omdat je altijd het gevoel hebt dat je “ aan” moet staan. En omdat je met je gedachten altijd in de toekomst zit.
  4. Verwachtingen waar maken. Blijkbaar heerst toch de belemmerende overtuiging dat druk hebben en druk zijn je dan pas mee telt met de maatschappij.
  5. Alle ballen omhoog houden. Met name veel werkende vrouwen die ook moeder zijn creëren een leven dat ze succesvol moeten zijn in hun carrière, een goede moeder moeten zijn, er mooi, gezond en slank eruit zien, een liefhebbende echtgenote moeten zijn enz. enz.
  6. Druk hebben en druk zijn is de trigger om eerder en makkelijker overspannen te raken en/of in een burn-out te komen.

Als je doet wat je altijd deed, dan krijg je wat je altijd kreeg. Wil jij over 1 jaar nog steeds er zo gestrest bij lopen? Achter de feiten aanlopen?

Kortom: als je hetzelfde blijft doen, zal hetzelfde blijven aantrekken: stress, spanning en onrust. Wil je dat? Dan mag je doorgaan met hetgeen wat je altijd deed. En hoef je deze blog niet verder te leven.

Meer uit de dag halen in rustige flow energie

Hoe zou het voor jou zijn als je elke ochtend een ochtendritueel zou doen. Waardoor je structuur en rust inbouwt over de gehele dag? Waardoor je beter gefocust kan blijven en waardoor het je beter lukt om je doelen te bereiken en je dromen na te jagen? Waardoor je uiteindelijk positiever in het leven komt te staan en in een rustige flow energie.  Hoe zou dat voor jou zijn?

Aan de bak

En ja, die rustige flow energie bereiken gaat niet vanzelf. Dus aan de bak. Maar hoe pak je zoiets aan?

Hieronder deel ik 5 tips hoe je aan die rustige flow energie gaat komen.

Tip 1: doelen

Schrijf op wat je doelen zijn, wat wil je bereiken die dag? Meer rust? Meer energie, betere concentratie en focus? Wil je meer tijd hebben voor familie en vrienden? Wil je gezonder gaan leven? Door deze vragen schriftelijk te beantwoorden, kom je beter te weten wat jij belangrijk vindt in het leven en waar jij behoefte aan hebt.

Maak je doelen klein en haalbaar. Dit motiveert om door te gaan. En je doelen bij elke kleine stap die je behaalt hebt, steeds groter te maken.

Tip 2: passende ochtendritueel

Aan de hand van de antwoorden van tip 1 zoek je een passende ochtendritueel. Wil je gezonder leven, dan maak je smoothies. Wil je rust, en betere focus, mediteer dan. Wil je het positieve aantrekken, maak dan weer gebruik van visualisaties en affirmaties en werk met de low of attraction filosofie en levensvisie.

Tip 3: maak het concreet

Bedenk en noteer hoe laat je eerder op wilt staan om je ochtendritueel te gaan doen. Wil je 30 minuten eerder opstaan of 2 uur van te voren? Hoe lang ga je de ochtendritueel doen? Is dat 15 minuten of 1 uur?

Een goede voorbereiding is het halve werk. Leg de avond ervoor alles klaar voor je ochtendritueel en als je naar je werk gaat: snijd en schil de groenten en fruit van de smoothies alvast of als je gaat mediteren, je yoga matje of kussen, maak je lunch alvast klaar, maar ook je werk tas en je kleding.

Tip 4: ochtend of avond mens

Als je een avondmens bent, is het heel logisch dat je niet om 05:00 uur op gaat staan. Dat zou je ook niet moeten willen, want jouw biologische klok start in de avond. Wat je vooral niet moet doen is tegen de natuur in gaan. Dan is jou ritueel in de avond.

 Tip 5: nachtrust

Jouw nachtrust  is mede afhankelijk hoe jij de avond door brengt en of jij uitgerust wakker wordt. Zorg dat je niet teveel prikkels krijgt vlak voor je gaat slapen. Mediteer liever, lees een boek of maak gebruik van een dankbaarheidsboekje voor het slapen gaan. In plaats van dat je tv gaat kijken met een zak chips en red bull waardoor je nog uren ligt te stuiteren in bed. Niet handig dus.

 Diverse oefeningen voor een ochtendritueel:

De soort ochtendritueel is per persoon verschillend wat werkt, maar ook per doel    Hieronder wat tips. En het kan voor jou ook per dag verschillend zijn waar je behoefte aan hebt.

  • Mediteren
  • Ademhalingsoefeningen
  • Wandelen
  • Yoga/tai chi
  • Gronden en aarden oefeningen
  • Visualiseren
  • Affirmaties
  • Op het eind van de dag 3 positieve dingen schrijven in je dankbaarheidsboekje
  • Gezond ontbijt en de tijd nemen om te eten

Last but leas: Volhouden

Het is gebleken dat na 3 maanden het ochtendritueel in je systeem zit. Door vaak te herhalen wordt het een automatisme die je niet meer kan en niet meer wilt missen.

Ga jij ervoor?

,
Vorig bericht
Eerst voelen en dan geloven
Volgend bericht
6 Redenen waarom voelen voor hoogsensitieve mensen lastig is

Related Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Fill out this field
Fill out this field
Geef een geldig e-mailadres op.

Menu